Autorijles

Hoe ziet een autorijles er uit?

Leuk, en misschien wel een beetje spannend wanneer je voor het eerst achter het stuur mag plaatsnemen. Wees gerust, een lesauto is altijd uitgerust met een extra rem en koppelingspedaal. Daarnaast kan de instructeur je stuur grijpen indien nodig, en dus kun je veilig meteen de openbare weg op. De eerste les(en) krijg je vooral de tijd om aan de auto te wennen, om deze zelf te besturen, en te wennen aan het drukke verkeer om je heen. Het kan zijn dat je de eerste les voor je gevoel heel veel doet, maar hoe dan ook zal jouw instructeur ervoor zorgen dat je precies datgene leert wat je op dat moment kunt hebben. Daarnaast zijn we gek op feedback en mag je het gewoon aangeven als je iets teveel vindt of juist te weinig. Op die manier kunnen we ons nog beter aanpassen op jouw leerstijl en zal je nog effectiever les krijgen. En realiseer je goed, alles mag en niets moet.

Een auto rijles ziet er als volgt uit: je rijdt 50 of 100 minuten achtereenvolgens. Wij raden onze leerlingen meestal aan om 100 minuten te rijden omdat dit veel voordelen biedt. Een voordeel is dat je nog meer leert, en dat je nog beter kunt oefenen, waardoor het je uiteindelijk zal schelen in het aantal lessen. Precies wat we jou willen bieden. Kwaliteit op een zo effectief mogelijke manier.

De lessen worden gepland in overleg met je instructeur, of van te voren op de rijschool. Je kunt de lessen ver vooruit plannen, zodat je zeker weet dat je het tijdstip hebt die voor jou het beste uitkomt.

Het autorijexamen:

Zodra zowel jij als je instructeur een goed gevoel hebben bij het niveau dat je hebt bereikt, en je daadwerkelijk al richting een veilig en zelfstandig bestuurder gaat, zal in overleg met je instructeur het examen worden ingepland. Wij kopen van te voren examens in zodat de wachttijd zo kort als mogelijk blijft. Je hebt hierdoor de keuze wanneer en op welk tijdstip je het examen wilt doen. De examens zijn altijd overdag, op een doordeweekse dag.

Samen zorgen we ervoor dat je goed voorbereid het examen in zal gaan. Het doel is dat je een veilige en zelfstandige bestuurder wordt, en wanneer je dat tijdens de lessen al kan laten zien, dan is het logisch dat het rijbewijs daaruit volgt. Je zal merken, doordat we zo hard werken om het doel veilige en zelfstandige bestuurder te behalen, dat je daardoor met een goed en zeker gevoel het examen in zal gaan en dat mogelijke zenuwen beperkt zullen blijven.

Het examen duurt maximaal 55 minuten, daarbij horen ook de voor- en nabespreking met de examinator. Je rijdt natuurlijk af in de auto waarin je hebt gelest, en in de eerste plaats zal je instructeur meerijden tijdens het examen. Je mag het natuurlijk aangeven als je liever alleen met de examinator het examen aflegt. Hoe dan ook, je instructeur staat voor je klaar, van het allereerste begin, tot en met de allerlaatste seconde van je rijopleiding.

Proefexamen

Uniek in de rijschoolwereld als zeer effectief middel voor een tussentijdse evaluatie is de camerarit. Deze vorm van toetsen hebben wij in het leven geroepen omdat we merkten dat niet alleen een tussentijdse evaluatie van zeer groot belang is om de opleiding een extra boost te kunnen geven, maar ook omdat blijkt dat wanneer iemand zijn of haar eigen gedragingen letterlijk terugziet, ze dit veel makkelijker kunnen aanpassen en veranderen. De camerarit maakt dat onze rijopleiding extra effectief is, juist door deze manier van zelfreflectie die we je mogen bieden.

Wanneer je kiest voor een tussentijdse evaluatie, en dus de camerarit zal gaan rijden, ziet de rit er als volgt uit: je wordt een kwartier voor aanvang op de rijschool verwacht. Zorg dat je ook nu je legitimatie bewijs bij je hebt. Als eerste zal je een zelfreflectie formulier invullen waarop je aangeeft aan de hand van verschillende vragen hoe jij jezelf ziet als bestuurder. Een voorbeeld vraag is: ‘ik hinder het verkeer niet onnodig en zorg dat het zoveel mogelijk kan doorrijden’. Je geeft jezelf dan een cijfer van 1 t/m 10. Dit formulier is hetzelfde formulier dat je dient in te vullen voor aanvang van het rijexamen.

Vervolgens stap je in de auto samen met de afnemer van de toets. Er zal worden uitgelegd dat je geheel zelfstandig dient te rijden, eigen beslissingen dient te maken en de verkeersregels in acht dient te nemen. Precies zoals het rijexamen werkt. Als eerste zal je worden gevraagd om vanaf de rijschool zelfstandig naar het CBR te rijden. Vanaf dat punt komen alle examenonderdelen aan bod. Navigatie, clusteropdracht, de parkeer-,omkeer- en stopopdracht. Verder zal in het examengebied worden gereden waarbij zowel enkelvoudige, meervoudige als complexe kruispunten aan bod komen, en ook afslaan, rotondes, uiritten en invoegen. Uiteindelijk zal worden getracht een zo volledig mogelijk beeld te vormen. De rit zelf duurt 60 minuten. Daarna zal de nabespreking ook weer 60 minuten in beslag nemen.

Tijdens de nabespreking zal de rit van begin tot eind worden bekeken en op alle mogelijke punten waar het nodig is zal feedback worden gegeven. Deze feedback vind je terug op het uitslagformulier. Na de evaluatie van rit zal nog even de zelfreflectie worden besproken aan de hand van de rit, zodat je een helder beeld krijgt van de bestuurder die je op dat moment bent en op welke punten je jezelf nog kunt verbeteren om het examen met goed gevolg af te kunnen leggen.

Extra voordelen: De rit wordt ondersteund door een uitslag formulier waarop exact staat beschreven wat en vooral hoe je dit moet aanpassen om een veilige en zelfstandige bestuurder te worden. Een ander voordeel is, volgens onze kandidaten,  dat mensen leren om met iemand anders dan hun eigen instructeur te rijden, plus dat ze wennen aan een toetssituatie. Mensen ervaren het als een echt examen en daardoor hebben zowel zijzelf al een goed beeld van het examen, maar ook de afnemer van de toets krijgt een goed beeld van alles wat wel en nog geen automatisme is waardoor er juiste en uitgebreide feedback kan worden gegeven. De camerarit is geheel objectief, de afnemer heeft de kandidaat nog nooit meegemaakt voorafgaand aan de rit. Verder scheelt het een hoop geld met de tussentijdse toets op het CBR en kunnen we je zelfs nog een stukje extra bieden omdat je alles zelf terug kunt zien.

Boekje

Een unieke en zeer effectieve tool voor de autorijopleiding is ons boekje ‘praktijk in de theorie’. Dit boek heeft niets te maken met het theorie gedeelte, maar alles met het praktijk gedeelte. De afgelopen 3 jaar hebben we het boek gebruikt ter ondersteuning van de rijopleiding en met trots kunnen we concluderen dat het echt werkt als het gaat om effectiviteit en snelheid van de opleiding. Doordat onze leerlingen thuis zich al inlezen in de les die ze zullen krijgen, hebben ze al een zogeheten ‘rugzakje’ om een bepaald onderdeel zich makkelijk eigen te kunnen maken.

In het boekje is ook ruimte om de vorderingen bij te houden. Het voordeel hiervan is dat wanneer je de volgende rijles hebt, je nog even van te voren zelf kunt kijken wat de vorige les  een puntje van aandacht was en wat je hebt geoefend. Dankzij deze bewustwording lukt het vaak veel beter om je meteen te concentreren op dat punt waardoor je zal zien dat je het meteen kunt verbeteren zodra je de les begint.

Het boek is in precies dezelfde logische volgorde opgebouwd als de rijopleiding zelf. Het begint met een aantal hoofdstukken over de voertuigbeheersing. Vervolgens wordt zowel het basis als het inzichtelijke kijkgedrag uitgelegd. Ook komen de wegonderdelen zoals kruispunten, uitritten en rotondes aan bod. Verder staat uiteraard alles over de snelweg, het invoegen en uitrijden, en de weef- en spitsstroken beschreven. Natuurlijk worden ook de bijzondere verrichtingen per onderdeel uitgelegd. En wat ook belangrijk is, is hoe de auto in elkaar zit, wat er onder de motorkap ligt en wat alle lampjes betekenen. Dit moet je namelijk kunnen vertellen op het examen, en daarnaast is het belangrijk om te weten wat je moet doen wanneer je bijvoorbeeld pech hebt met je eigen auto. In het boekje staat per onderdeel beschreven wat je moet doen en hoe je de handelingen moet uitvoeren, inclusief foto’s en aan de hand van een heldere en duidelijke uitleg die aan de hand van duidelijke stappen per onderdeel wordt gegeven.

Kortom, in het boekje staat alles wat je moet kennen en kunnen om een veilige en zelfstandige bestuurder te worden, het voordeel is dat je veel minder lessen nodig hebt doordat in de lessen het te leren onderdeel meteen kan worden geoefend, alles staat in kleur en heldere taal beschreven en je weet precies hoe ver je zelf bent en waar je op moet letten alvorens de les begint waardoor je zal merken dat je snel ook dat onderdeel verbeterd.

Natuurlijk gebruiken we naast het boekje altijd de instructiekaart als extra ondersteuning voor de opleiding.

Openingstijden

Ma:09.00 - 17.00
Di:09.00 - 17.00
Wo:09.00 - 17.00
Do:09.00 - 17.00
Vr:09.00 - 17.00
Za:09.00 - 16.00

Heb je buiten deze tijden om een vraag, neem contact op via telefoon of e-mail!

Klanten vertellen